Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2015

DMT & ΝΕΥΡΟΘΕΟΛΟΓΙΑ

 

 

Συνέντευξη του Rick Strassman, PhD., συγγραφέα του πρωτοποριακού βιβλίου DMT: The Spirit Molecule

Πέρασαν κιόλας 15 χρόνια από τότε που το βιβλίο σας DMT: The Spirit Molecule εκδόθηκε. Ποια ήταν η γενικότερη αποδοχή από τον κόσμο, την επιστημονική κοινότητα και την πνευματική κοινότητα έκτοτε;

Το απλό αναγνωστικό κοινό ήταν αρκετά ενθουσιασμένο με το έργο μου επί του DMT. Το πρότυπο βιβλίο περί του DMT –DMT: The Spirit Molecule- πούλησε 150.000 αντίτυπα, και γενικά πουλάει όλο και περισσότερα κάθε χρόνο. Το ντοκιμαντέρ που βασίζεται στη δουλειά μου, με το ίδιο όνομα όπως το βιβλίο, έγινε πολύ δημοφιλές και επιτυχημένο επίσης.
Η επιστημονική κοινότητα πιάστηκε στον ύπνο καθώς το βιβλίο μου φαίνεται να βγήκε από το πουθενά μετά από 20 χρόνια χάσματος τέτοιου είδους έρευνας στις ΗΠΑ. Όταν παρουσίασα τα δεδομένα μου στις αρχές του ’90 ειδώθηκε κυρίως με κάποια κατάπληξη  από την παλαιότερη γενιά των ερευνητών και με αμηχανία από τους σύγχρονους, αλλά δεν υπήρχε κάποια έχθρα.
Όπως περιγράφω στο βιβλίο περί του DMT, η Ζεν κοινότητα μου δεν εξέλαβε θετικά την έρευνά μου ούτε όσα έγραψα γι’ αυτήν, αλλά τελικά αυτό αποδείχθηκε καλό διότι μου επέτρεψε να επιστρέψω στις δικές μου πνευματικές ρίζες ώστε να βρω ένα πιο αδιάσειστο μοντέλο για την εμπειρία που προκαλεί το DMT. Αυτό το μοντέλο το εκφράζω στο νέο μου βιβλίο περί της κατάστασης του DMT σε σχέση με την προφητική εμπειρία που έχει καταγραφεί στην Εβραϊκή Βίβλο, DMT & The Soul of Prophecy.

Μια από τις θεωρίες σας λέει ότι το DMT αποδεσμεύεται στον εγκέφαλο και/η γρήγορα συντίθεται στην επίφυση κατά στη φάση του θανάτου. Αναπτύξατε αυτή τη θεωρία ώστε να τη δέσετε με τις δικές σας πεποιθήσεις περί της «πνευματικότητας» και του γιατί οι άνθρωποι υπάρχουν στο σύνολό τους;

Γνωρίζαμε για περίπου 60 χρόνια ότι τα πνευμόνια δημιουργούν DMT. Πρόταξα πολλά περιστασιακά τεκμήρια στο βιβλίο περί του DMT για το ρόλο της επίφυσης στη σύνθεση του DMT, αλλά αυτά καθιερώθηκαν μόλις πριν δυο χρόνια. Ακόμη δεν ξέρουμε αν η δράση του DMT αυξάνεται κατά την επιθανάτια εμπειρία. Ωστόσο, εφόσον οι υποκειμενικές αποφάνσεις της επιθανάτιας εμπειρίας μοιράζονται τα ίδια χαρακτηριστικά με την κατάσταση του DMT, ακούγεται λογικό ότι και σε αυτές το ενδογενές DMT θα παίζει κάποιο ρόλο.
Νομίζω ότι το σύμπαν, συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων, υπάρχει λόγω της ευεργεσίας του Θεού, και μόλις μας δημιούργησε θα ήθελε να Τον γνωρίζουμε και να Τον αγαπάμε. Στη νέα μου θεωρία περί της νευροθεολογίας, προτείνω ότι ο εγκέφαλος είναι έτσι σχεδιασμένος ώστε να είμαστε ικανοί να επικοινωνήσουμε με το θεϊκό και ίσως το ενδογενές DMT να εμπλέκεται στη μεσολάβηση των φαινομενολογικών περιεχομένων –οράματα, φωνές, συναισθήματα, κλπ.- που συνοδεύουν τη διαδραστική θρησκευτική εμπειρία με τον Θεό.

Πολλοί επιστημονικά σκεπτόμενοι σνομπάρουν την ιδέα να υπάρχει οτιδήποτε  έξω από τον μετρήσιμο, υλικό κόσμο. Συμπεριλάβατε το DMT σε κάποιες θεωρίες όπως της εξωσωματικής εμπειρίας, της επιθανάτιας εμπειρίας και της απαγωγής από εξωγήινους. Φαίνεται ότι υπάρχει μια συνεκτικότητα στις αναφορές μεταξύ όσων είχαν μια εξωγενώς χορηγούμενη «εμπειρία του DMT» και όσων βίωσαν κάποια από αυτά τα φαινόμενα δίχως DMT. Είναι μήπως αυτή η συνεκτικότητα των αναφορών και των στατιστικών που σας οδήγησε στο να αναπτύξετε αυτή τη θεωρία ή κάτι εντελώς διαφορετικό;

Η αληθινή μου ενόρμηση να κάνω τη δουλειά με το DMT ήταν η παρατήρηση του πόσο όμοια είναι η επίδραση των ψυχεδελικών ουσιών με τις περιγραφές κάποιων συγκεκριμένων Ανατολικών θρησκευτικών διαλογισμών αλλά και των επιθανάτιων εμπειριών. Μου φάνηκε ότι πρέπει να υπάρχει κάποιος κοινός βιολογικός παρανομαστής. Δηλαδή, ίσως τα ψυχοδηλωτικά και οι διαλογιστικές πρακτικές ενεργοποιούν το ίδιο μέρος του εγκεφάλου, ώστε οι δύο καταστάσεις να μοιάζουν. Μου έγινε γνωστή η συσχέτιση μεταξύ της εμπειρίας του DMT και των όσων γράφοντα περί της εξωγήινης απαγωγής αφού τελείωσα την έρευνά μου.

Σε σχέση με τα ευρήματα από τα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα, είδατε κάτι που να σας εξέπληξε ή κάποια συνεκτικότητα που θα έπρεπε να αναφερθεί;

Κάναμε κάποια εγκεφαλογραφήματα με το DMT, αλλά τα δεδομένα δεν ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα λόγω τεχνικών δυσκολιών.

Γνωρίζω ότι έχετε κάνει εκτεταμένες έρευνες επί της μελατονίνης και της επίδρασής της στο σώμα. Μολονότι ανακαλύψατε ότι η μελατονίνη δεν έχει ψυχοενεργές ιδιότητες, μήπως ανακαλύψατε ότι έχει ωστόσο κάποια σχέση με το DMT; Στην προηγούμενή μας συζήτηση, σας πληροφόρησα περί της πεποίθησής μου ότι η μελατονίνη θα μπορούσε να μετατρέπεται σε DMT μέσω της αλκάλωσης. Έχετε κάτι να πείτε γι’ αυτό;

Οι έρευνές μου περί μελατονίνης διεξήχθησαν από το 1985 ως το 1987. Η κύρια ψυχολογική επίδραση στις υψηλές δόσεις της είναι η νάρκωση παρά κάποια ψυχοδηλωτική επίδραση. Ανακαλύψαμε ωστόσο ότι η ενδογενής μελατονίνη εκτός από τους κιρκαδιανούς ρυθμούς ελέγχει και τη θερμοκρασία του σώματος στη μέση της νύχτας.
Συζητήσαμε όντως περί της υποτιθέμενης μεταμόρφωσης της μελατονίνης σε DMT μέσω της αλκάλωσης… Ωστόσο, δε μου είναι οικείο αυτό το μονοπάτι.

Στη θεωρία σου περί νευροθεολογίας προτείνετε ότι ο εγκέφαλος είναι σχεδιασμένος ώστε να επικοινωνεί με τον Θεό. Υπαινίσσεστε ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί ως μια κεραία; Κι αν ναι, μήπως αυτό υπαινίσσεται ότι οι εγκέφαλοί μας είναι εγγενώς ικανοί στο να προσλαμβάνουν πληροφορία κατά τρόπο «τηλεπαθητικό»;

Η θεωρία μου περί νευρολογίας υποδηλώνει ότι ο Θεός σχεδίασε, τρόπον τινά, τον εγκέφαλο ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε μαζί Του και με τους διαμεσολαβητές/αγγέλους Του. Νομίζω ότι είναι πιο περίπλοκο από μια απλή κεραία· ίσως μια καλύτερη αναλογία θα ήταν η τηλεόραση η οποία εκθέτει πληροφορία που προσλαμβάνεται από μια εξωτερική πηγή χρησιμοποιώντας διάφορες τροπικότητες. Στην περίπτωση του εγκεφάλου, αυτό θα ενείχε όλα τα συστατικά της υποκειμενικής εμπειρίας, συμπεριλαμβανομένης της αντίληψης, της γνώσης, του συναισθήματος, κοκ.  

Βασιζόμενοι στις έρευνές σας και τις αναφορές που καταγράφονται στο βιβλίο σας, πολλοί συμμετέχοντες στο πείραμα του DMT αναφέρουν μια διαφορετική άποψη για το τι σημαίνει να πεθαίνεις, ιδίως όταν η εμπειρία είναι πλήρης στην έντασή και το βάθος της. Φαίνεται ότι κάποιοι από αυτούς υπερέβησαν τον φόβο τους για τον θάνατο. Μπορείτε να εξηγήσετε γιατί συμβαίνει αυτό; Ποιες είναι οι δικές σας σκέψεις για τη διαδικασία του θανάτου; Πιστεύετε στην έννοια της μετενσάρκωσης;

Όταν πια όλα είχαν γίνει και ειπωθεί, έδωσε στους εθελοντές μου μόνο δυο συμβουλές προετοιμασίας για το πώς να χειριστούν την υψηλή δόση του DMT: ότι είναι πολύ απότομη και ότι μπορεί να πιστέψουν ότι είναι νεκροί. Αναφορικά με την τελευταία συμβουλή, υποδήλωσα ότι υπάρχουν δυο τρόποι να το αντιμετωπίσουν αυτό: είτε με πανικό και παλεύοντάς το μέχρι το τέλος είτε με ψυχραιμία και με απόλυτη προσοχή στο που βρίσκονται και στο τι συμβαίνει.
Αυτή τελικά αποδείχθηκε μια καλή συμβουλή, διότι σχεδόν όλοι οι εθελοντές βίωσαν όντως στις υψηλές δόσεις του DMT το διαχωρισμό της συνειδητότητας από το σώμα, και μόνο μια μικρή μερίδα βίωσε τον πανικό. Αυτό το συναίσθημα του να διαχωρίζεται ο νους από το σώμα τους έδειξε ότι η συνείδηση μπορεί να υπάρχει σε ένα μη-φυσικό πεδίο και έδωσε σε πολλούς από αυτούς την επιβεβαίωση ότι η συνείδηση επιβιώνει του σωματικού θανάτου.
Επιπρόσθετα, έχω κάνει διάφορες εικασίες περί του ότι ίσως το DMT να εκκρίνεται κατά την επιθανάτια εμπειρία. Προτάσσω πολλές περιστασιακές αποδείξεις γι’ αυτό στο πρώτο μου βιβλίο, DMT: The Spirit Molecule. Αν όντως αυτό ισχύει, τότε όντως η υψηλή δόση του DMT μπορεί να είναι μια πρόβα θανάτου. Δηλαδή, κάποιος εισέρχεται σε μια κατάσταση που μοιράζεται πολλά χαρακτηριστικά με όσα συμβαίνουν στην πραγματική επιθανάτια διαδικασία. Αυτό έκανε έγειρε τη διαίσθηση πολλών εθελοντών και μετά τις εμπειρίες υψηλής δόσης που τους έβαλε σε μια μη-σωματική αλλά εντελώς συνειδητή κατάσταση, πίστεψαν ότι είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για την επιθανάτια διαδικασία.

Η έννοια του «εξωσωματικού» είναι ξένη στους κύκλους των κυρίαρχων επιστημονικών κύκλων, δοθείσης ότι η έννοια της «ψυχής» ή του «πνεύματος» δεν έχει γίνει ακόμη ιδιαίτερα αποδεχτή… Όμως, υπάρχουν πρωτοποριακοί οργανισμοί όπως το Monroe Institute και το International Association of Consciousness που ειδικεύονται σε τέτοια αντιληπτά φαινόμενα. Ποιες είναι οι σκέψεις σας στις αναφορές περί εξωσωματικές εμπειρίες; Πιστεύετε ότι σε κάποια φάση αυτές οι εμπειρίες θα αποδειχτούν σε κλινικό περιβάλλον ως κάτι περισσότερο από απλά μια παραίσθηση του νου;

Πολλές από τις συζητήσεις περί των εξωσωματικών εμπειριών περιλαμβάνουν τα φαινόμενα περιπλάνησης σε άλλα μέρη μέσω της ελεύθερης συνειδητότητας. Δεν είναι αυτό που ακριβώς συμβαίνει όμως κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης εμπειρίας με το DMT, δεδομένου ότι κανείς δεν πέταξε πάνω από το Αλμπουκέρκε ή δεν επισκέφτηκε τους συγγενείς του στο Τολέδο. Παρότι υπήρχαν αναφορές από πολλούς εθελοντές ότι βρίσκονταν «κάπου αλλού», αυτό το κάπου αλλού συμμετείχε μάλλον σε ένα παράλληλο επίπεδο της πραγματικότητας παρά στην καθημερινή μας πραγματικότητα.
Η λαϊκή ιδέα της εξωσωματικής εμπειρίας θα μπορούσε να επαληθευτεί απλώς με τη χρήση πληροφοριών από όσους βρίσκονταν στο μέρος που η ατομική συνειδητότητα επισκέφτηκε. Από την άλλη, η αντικειμενική φύση του εγχειρήματος της μαρτυρίας των περιεχομένων παράλληλων επιπέδων της πραγματικότητας θα απαιτούσε ένα πολύ πιο επιτηδευμένο τρόπο επαλήθευσης. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη μιας κάμερας της «σκοτεινής ύλης» που θα μπορούσε να αποτυπώσει εικόνες αυτού του φυσικού πεδίου θα ήταν ένας ενδιαφέρον τρόπος σύγκρισης των αναφορών που μας έδωσαν οι εθελοντές.

Ήσασταν αρκετά ανοιχτός περί των σκέψεών σας περί πολλών από των αναφερόμενων «οραμάτων» και μυστικιστικών εμπειριών στα θρησκευτικά κείμενα και ιδιαίτερα της Βίβλου ως μια πιθανή συσχέτιση με την ενδογενή παραγωγή του DMT. Έχετε επίσης μια εξαιρετική παράθεση από έναν από τους εθελοντές σας, που είπε: «Μπορείς να είσαι άθεος μέχρις ότου το 0,4» (εννοώντας το κατώφλι της υψηλής δόσης του χορηγούμενου DMT). Πιστεύετε ότι αυτή η σύγκλιση μεταξύ θρησκείας/πνευματικότητας και επιστήμης θα συμβεί στα επόμενα 20 χρόνια; Αν ναι, πιστεύετε ότι το DMT είναι ακριβώς ένα από τα σημεία αυτής της σύγκλισης;

Πριν τον Καρτέσιο και τον Σπινόζα, η θρησκεία και η επιστήμη ήταν αρκετά στενά συνυφασμένες στη μεσαιωνική μεταφυσική. Μπορούσε κανείς να περιγράψει φυσικά φαινόμενα, να εξηγήσει το μηχανισμό τους, και την ίδια στιγμή να θέσει μια υψηλότερη τάξη αφαίρεσης και οργάνωσης, αναθέτοντάς την στον Θεό και των μεσολαβητών Του. Ένας από τους στόχους μου στην πρόταση του νευροθεολογικού μοντέλου της θρησκευτικής εμπειρίας είναι να προσκαλέσω τον κόσμο να αναλογιστεί το πώς θα ήταν δυνατό η ενδελεχής επιστημονική μεθοδολογία να υπάρξει στο ευρύτερο ηθικό και θεολογικό πλαίσιο. Εδώ που τα λέμε, θα χρειαστούν εκατοντάδες χρόνια για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, καθώς είμαστε ήδη εκατοντάδες χρόνια μακριά από αυτόν τον διαχωρισμό.
Το πρόσφατο ενδιαφέρον στη βιολογία της πνευματικής εμπειρίας μας προμηθεύει με ένα μεγάλο υπομόχλιο, που θα βοηθήσει σε αυτές τις συζητήσεις περί ενοποίησης. Και, καθόσον το DMT μεσολαβεί μεταξύ των πνευματικών και των υλικών κόσμων, σίγουρα έχει να παίξει το ρόλο του στη συζήτηση περί της ανάπτυξης μιας σύγχρονης μεταφυσικής.

 Δηλώσατε ότι ο Jim Fadiman διεξάγει έρευνες στις επιδράσεις των μικρών δόσεων του DMT. Αυτό αντιπαρέρχεται τις παραισθησιογόνες και εξωσωματικές εμπειρίες, υποθέτω. Γνωρίζετε ποια τα οφέλη από τέτοιου τύπου πειράματα;

Ο Jim διερευνά κυρίως τις χαμηλές δόσεις του LSD. Θα ήταν καλύτερα να μιλήσετε με τον ίδιο για το πώς πηγαίνει η έρευνα. Πίνοντας μια μέρα τσάι στο σπίτι του με τη σύζυγό του Ανίτα στην Ελβετία κοντά στα Γαλλικά σύνορα, ο Albert Hoffmann μας είπε ποια είναι η αξιέπαινη επίδραση των μικρών δόσεων του LSD σε καθημερινή βάση· ας πούμε, εκεί γύρω στα 10 μικρογραμμάρια. Πίστεψε ότι αυτή η δοσολογία εξυπηρετεί ως «τονωτικό» -αυξάνοντας την εγρήγορση, την ευστροφία, τη δημιουργικότητα, τη διάθεση, κλπ.

Μιλώντας για διαλογιστικές τεχνικές και το DMT, υπάρχει μια έρευνα που εκδόθηκε στο Proceeding of National Academy of Sciences τον Μάρτιο του 2014 σχετικά με μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι έχουν την ικανότητα να ελέγξουν συνειδητά το αυτόνομο νευρικό τους σύστημα και το ανοσοποιητικό. Η τεχνική που περιλήφθηκε στην έρευνα ήταν ο διαλογισμός στο «Τρίτο Μάτι» μαζί με ασκήσεις βαθιάς αναπνοής. Προφανώς αυτή είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που μια επιστημονική κοινότητα έχει μετρήσει και καταγράψει αυτή την έμφυτη ικανότητα στους ανθρώπους. Επί τη βάσει του έργου σας και των προσωπικών σας εμπειριών, πιστεύετε ότι εμπλέκεται εδώ το DMT; Αν ναι, ποιες θα ήταν οι δυνητικές διακλαδώσεις για την έμφυτή μας ικανότητα για αυτοϊαση;  

Αν οι διαλογιστικές πρακτικές επιφέρουν εμπειρίες παρόμοιες με αυτές που συμβαίνουν δια της χορήγησης του DMT, τότε βγαίνει το συμπέρασμα ότι το ενδογενές DMT ενεργοποιείται. Ακόμη κι αν, αυτές οι πρακτικές, δεν επιφέρουν ολοκληρωτικά ψυχοδηλωτικά φαινόμενα, εξακολουθεί να υπάρχει η πιθανότητα να εμπλέκεται το DMT, αλλά αυτό είναι δύσκολο να το υποστηρίξει κανείς. Προφανώς, τα δεδομένα μας αφήνουν το ελεύθερο να το υποθέσουμε. Αλλά λόγω των τεχνικών δυσκολιών στην καταμέτρηση τέτοιων χαμηλών ποσοτήτων της ουσίας, η πλήρης διευκρίνιση δεν είναι ακόμη εφικτή.

Ποια, πιστεύετε, η συμβολή του Διαδικτύου στην πρόοδο του κοινού ενδιαφέροντος και της κατανόησης της πνευματικής πτυχής της ζωής;

Όπως σε όλα, το Διαδίκτυο διέθεσα περισσότερη «πληροφορία» διαθέσιμη αλλά παραμένει δύσκολο όπως πάντα το να ξεχωρίσεις την ήρα από το στάχυ. Ένα παράδειγμα αυτού είναι το γεγονός ότι πολλές από τις θεωρίες για τις οποίες εικάζω στο βιβλίο μου για το DMT έχουν προσληφθεί ως γεγονός, παρόλα τα πολλά εισαγωγικά που έβαλα γύρω από αυτές τις εικασίες, διαχωρίζοντάς τες από τα επιστημονικά δεδομένα. Όταν μόνο αποσπάσματα και εντυπώσεις εισάγονται στο πελώριο Διαδίκτυο, ως εκ φυσικού η ουσία της απόπειρας θα παρερμηνευτεί. Ταυτόχρονα, ο κόσμος έχει πρόσβαση σε ιδέες και αντικείμενα που ειδάλλως δε θα ήξεραν –δοθείσης ότι η προσβασιμότητα αυτή θα διέπεται από την προδιάθεση για επιτηδευμένη εξερεύνηση του υλικού, μόνο καλό μπορεί να προκύψει.

Μόλις πρόσφατα έπιασα στα χέρια μου το τελευταίο σας βιβλίο DMT & The Soul of Prophecy, το οποίο φαίνεται να είναι μια εκ των βαθέων ματιά στην εξέλιξη των πεποιθήσεών σας. Ποιο θα θέλατε να ήταν το πεπρωμένο της κατανόησης μας γι’ αυτό που αποκαλούμε «ζωή» στα επόμενα 10, 20, 100 χρόνια;

Κατά κάποιον τρόπο, θα ήθελα να δω την επιστροφή σε μια κοσμοθέαση όπως είχε διαμορφωθεί από τους μεσαιωνικούς Ιουδαίους φιλόσοφους. Αυτή ήταν μια υψηλά επιτηδευμένη μεταφυσική που διέθετε μια ενιαία συγκρότηση της επιτηδευμένης θεολογίας με την επιστήμη των ημερών. Είχαν μια υπερβολικά εκλεπτυσμένη κατανόηση της σχέσης μεταξύ του Θεού και του σύμπαντος, συμπεριλαμβανομένων της δημιουργίας και της πολυποίκιλης ζωής. Ιδιαίτερα, προχώρησαν δυνατά στη συζήτηση του γιατί τα πράγματα είναι όπως είναι, παρά διαφορετικά.
Μετά τον Καρτέσιο, και κυρίως τον Σπινόζα, η «μεσαιωνική» μεταφυσική έμεινε στάσιμη. Ωστόσο, αυτό συνέβη επειδή αυτοί οι φιλόσοφοι είχαν αρνηθεί την αυθεντία της Εκκλησίας μέσα στο πολιτικό και οικονομικό πεδίο, παρά λόγω κάποιας εξέλιξης στην ίδια τη μεταφυσική σκέψη. Παραταύτα, χρειάζονταν να αποξηλώσουν την αυθεντία πάνω στην οποία το κληρικό κατεστημένο βασίζονταν –το οποίο ήταν η αποκαλυπτική φύση των Γραφών. Δρώντας έτσι, έφεραν το τέλος σε κάθε περαιτέρω εξέλιξη των μεταφυσικών μοντέλων που γενικότερα ήσαν τόσο παραγωγικά.
Η επιστημονική έρευνα της πνευματικότητας φαίνεται να είναι το τέλειο πλέγμα γύρω από το οποίο μπορούμε να χτίσουμε, ή να ξαναχτίσουμε, μια κυρίαρχη θέαση της ύπαρξης που θα λαμβάνει υπόψιν της αμφότερες τη θρησκευτική και την επιστημονική μεθοδολογία, την ηθική και τη θεωρία. Αυτό ίσως να γίνει καλύτερα αν επιστρέψουμε με επιτηδευμένο τρόπο στο εν λόγω προηγούμενο σύστημα σκέψης που κατάφερε κάτι τέτοιο.




  









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου